מהשראה ליצירה בקולקציה החדשה של SIGMA

נראה שהשינויים החברתים שהעולם עבר בחודשים האחרונים השבו את תשומת הלב של רבים לאומנות ומלאכת היד שבעיצוב. כמות העבודה, ההשקעה וההשראה הנכנסת לתהליך העיצוב, הפך פתאום לקסום בעיניי הקהל הישראלי. הסגרים הותירו זמן לחקור ולהתעמק בתהליכי יצירה ואת ההשפעה הזו מרגישים המעצבים הישראלים השונים. שני הרצברג מעצבת מותג התכשיטים SIGMA, שהשיקה את הקולקציה האחרונה שלה “Prima Materia”, מרגישה את זה על בשרה. קהל הלקוחות שלה צמא לראות איך נוצרים הפריטים האהובים עליו ולדעת גם למה. ממש כמוהם גם אנחנו במגזין רצינו לשמוע עוד על הקולקציה החדשה והשפעות המגפה על תהליך היצירה… 

מה הייתה ההשראה / רעיון שעומד מאחורי הקולקציה החדשה?
“ההשראה הראשונית הגיעה מהשאריות שעל שולחן הצורפות שלי, שאריות של היציקות וחומרי הגלם שאני משתמשת בהם.”
ספרי לנו איך מפתחים רעיון או לוקחים השראה והופכים אותה לקולקצית תכשיטים שלמה?

“לקולקציה החדשה קוראים “Prima Materia”, בלטינית זה אומר החומר הראשוני. לפי האלכימאים זהו הבסיס הפרימיטיבי לכל חומר ומכיל בתוכו כאוס, ריק, ושלמות. אספתי את השאריות משולחן הצורפות שלי והתחלתי לשחק. מבין החומרים והצורות שעבדתי איתם התחברתי במיוחד אל האנגוסים. אנגוס הוא החלק המחובר אל היציקה שדרכו מזרימים את המתכת הרותחת לתבנית. כאשר מוציאים את התכשיט מהתבנית נשאר מעין זנב קטן. הזנב הזה הוא האנגוס. בדרך כלל מנתקים אותו מהתכשיט וממיסים אותו לשימוש חוזר. האנגוסים נאגרו לי באופן טבעי על השולחן (כל צורף יבין) והוקסמתי מכמות הפרטים שיש באבן הקטנה והמעניינת הזאת. “שליכטה” של מתכת שיוצאת כל פעם בצורה אחרת. שליכטה שפעם אחר פעם חוזרת אל תבנית חדשה ומשנה את צורתה.

האנגוס הזה הוא הפרימה מאטריה. הוא מכיל בתוכו כל תכשיט וכל צורה. הוא הכאוס והשלמות. עיצוב קולקציה חדשה מבחנתי תמיד מגיע ממקום עמוק. חקירה עצמית של הצד הייצירתי שבי ואיך הצד הזה רוצה להתבטא הפעם. מהקולקציה הקוסמית הקודמת שלי רציתי לנחות ולהתחבר לאדמה. לחקור את השורשים של החומר שאיתו אני עובדת ולצלול אל אנרגיה אחרת ושורשית יותר.״

איך זה מרגיש ליצור קולקציה חדשה בעידן הקורונה? האם דברים השתנו?

״את הקולקציה התחלתי לעצב כמה שבועות לפני שהקורונה התחילה. היא  גרמה לי לעצור בתחילת התהליך ולעשות חושבים מחדש. כך שלמעשה הקונספט של עיצוב מתוך השאריות היה קיים אבל עיצוב הפריטים עצמם הושפע מהקורונה. החלטתי לעצב פריטים פשוטים ונוחים יותר הפעם, מהמחשבה שאנשים מבלים יותר זמן בבית. יש משמעותית יותר עגילים בקולקציה. כדי שתוכלי להנות ולהראות את התכשיט גם כשאת בזום. ובכללי הקורונה האטה לי את התהליך, הורידה קצב בכללי בעבודה בחודשים הראשונים וגרמה לי לחשוב יותר לעומק על כל עיצוב חדש, לטוב ולרע.״

האם את מרגישה שמגפת הקורונה יצרה שינוי אצל הקונות? שינתה את האופן בו הן רוכשות או את מה שהן רוכשות?

״אני מרגישה שהקורונה יצרה גלים אצל קונות. כל גל חדש של בידוד/סגר גורם להתכנסות ו”סגירת ארנקים” ולאחר מכן יש גל של קניה ורצון להנות ולהתחדש. הקורונה יצרה אצלי שינוי משמעותי מאוד בסטודיו. הייתי עושה המון ירידים וחנויות פופאפים ועכשיו אני לגמרי באונליין וקבלת קהל בסטודיו שלי בתל אביב. העובדה הזאת שינתה מאוד את האינטרקציה שלי עם הלקוחות. הן יודעות ומכירות את הפריטים שלי, את הסיפור והשמות שלהם, אותי ואת הסטוריז שלי ובעצם כל ההכרות הראשונית בינינו שונה. אני חושבת שזה דייק לי את הלקוחות. גרם להערכה כלפי התכשיטים והעובדה שהכל עבודת יד מעסק מקומי. כשפגשתי לקוחות בירידים ופופאפים לא תמיד קיימת המודעות וההערכה הזאת כלפי עבודת יד.״

מה היה החלק הכי מעניין ביצירת הקולקציה? 

״הכי מעניין היה ליצור גיוון בפריטים כאשר הכל מגיע מאותו “אנגוס”. ליצור כל פעם עגיל בסגנון אחר אבל לעמוד בחוקים שהצבתי בפני עצמי. בנוסף רציתי ללמוד להשתפר מהקולקציה הקודמת. לייצר פריטים שיהיו לי יותר קלים לייצור, יותר רווחיים אבל עדין באותה הרמה וסטנדרט גבוה.״

האם היה משהו בו רצית להתמקד בקולקציה הזו שלא היה בקולקציות קודמות? פריט מסוים? חומר חדש? או בקשות שאולי קיבלת מלקוחות?

״יש כמה פריטים שמאוד רציתי להכניס לסטודיו כמו עגיל ג’יפסי ועגיל שחובק את האוזן (Lobe cuff), מצאתי את עצמי נשאבת אל עולם העגילים הקסום והתמקדתי בו. בכללי בחנתי מה הפריטים שיש לי עכשיו ואיך אני מחדשת ומשלבת פריטים אחרים בקולקציה החדשה, שינוי של פרופורציה וגדלים, טקסטורות חדשות וכו’.״

הרבה מותגים מתחילים לזנוח את רעיון ה״קולקציה״ ולעבור לשיטת ה״דרופים״ בה כל פעם יוצא פריט או שניים. איך המותג שלך פועל בכל הנוגע לנושא והאם את מאמינה בשינוי שכזה?

״אני חושבת שהשינוי הזה רלוונטי מאוד בעולם התכשיטים והצורפות. בניגוד למותגי אופנה ובגדים שמוציאים קולקציות חורף וקיץ, זה פחות נחוץ בתכשיטים שהם לרוב ללא עונות. תכשיטים יכולים לרוץ על אותם בסט סלרז שנים וזה תמיד יהיה רלוונטי, הכל תלוי בעיצוב כמובן. כמנהלת הסטודיו שעושה ליטרלי ה-כ-ל. להוציא קולקציה זאת משימה מאוד מורכבת שלרוב פשוט נדחת מפני שיש דברים דחופים יותר לטפל בהם. מצד שני התולדה של קונספט חדש היא גם תהליך מורכב ושואב ולכן קשה לי לראות איך אפשר לשחרר פריט או שניים ולא קולקציה שלמה מקונספט חדש. אני עדיין מתנדנדת בנושא הזה ומחפשת את הדרך שיהיה לי הכי נוח ואפקטיבי לפועל בו ״ 

ספרנו לנו יש משהו מיוחד שאנחנו חייבים לחכות לו? 

״הממ אחד קשה! יש את הפרויקט שאני עושה SIGMA WOMEN. שיתוף פעולה עם נשים יוצרות מתחומים שונים. כולן נשים עצמאיות ומוכשרות שסללו דרך מרשימה בשנים האחרונות. צילמתי מגוון נשים עם התכשיטים שלי, סיפרתי את הסיפור שלהן ואת הקשר שלהן אל עולם התכשיטים. רציתי לתת השראה לקהל שלי. להציג יוצרת עוצמתית ולחשוף את העבודות והסיפור שלהן. מרגש אותי לראות עוצמה נשית על כל גווניה ובמבחר סגנונות, המתחברת אל התכשיטים השונים כל אחת בדרכה.הפרויקט יצר גל תגובות מדהים מכל הכיוונים ואני זכיתי להכיר ולצלם נשים מדהימות!״

את התכשיטים של SIGMA תוכלו להשיג באתר האינטרנט של המותג. וכמובן שאנחנו ממליצות לכם גם לעקוב אחרי המותג באינסטגרם ולראות את שיתוף הפעולה הייחודי של המותג עם אומניות מקומיות!