תעשיית ה-NFT התפוצצה והוכיחה כי בעולם הדיגיטלי אין חוקים. היה נראה שמה שקורה בעולם הוירטואלי הזה חוץ גבולות ומימדים ולא שייך לעולם האמיתי. אלא שהפסיקה של בית המשפט המחוזי בניו יורק לטובת בית האופנה הצרפתי הרמס מוכיחה אחרת. עכשיו אפשר לקבוע באופן רשמי כי מה שנוצר ונמכר "שם" עדיין לא נמצא מעל לחוק. אז מה היה כל כך סנסציוני?
השבוע קבע בית המשפט המחוזי בניו יורק בפעם השניה כי פרויקט המטה בירקין הפר ופגע בקניין הרוחני של בית האופנה הרמס.
בקצרה – בנובמבר 2021 הקים אמן בשם מייסון רוטשילד חשבון אינסטגרם לפרויקט ה-NFT שלו שנקרא "מטה בירקין". הפרויקט כלל 100 יצירות וירטואליות של תיקי בירקין בעיצובים שונים. הפרויקט הופך לסנסציה, הראפר פיוצ'ר קונה ממנו ומשבח אותו ובום תביעה. בהודעה שמסרה החברה לאחר פרסום כתב התביעה "הפרויקט פוגע בקניין הרוחני וסמלי המסחר של הרמס והוא עוד דוגמר לחיקוים של הרמס שנמצאים במטה וורס" .
וכך לאחר שנה שלמה של דיונים בבתי משפט בפברואר האחרון בחר חבר המושבעים במשפט, פה אחד, לצדד בהרמס. אלא שרוטשילד לא קיבל את פסק הדין שקיבל וערער שוב לבית המשפט. ועל כן התקיים משפט חוזר בין 9 ימים שבחן שוב את כל המידע. אלא שגם בו הוחלט על ידי השופט ג'ד ראקוף לצדד בהרמס.
ההפסד הצורם בתביעה החוזרת מסמלת המון לתעשיית האופנה וכן גם לתעשיית ה-NFT
אז מה הוחלט בעצם? בית המשפט קבע כי האמן יחזיר את הכסף שהרוויח ויפצה את בית האופנה ב-133$. עוד הוא יעביר את כל הנתונים, כתובות האינטרנט הרשתות החברתיות. ובעוד בית האופנה ביקש לקבל גם את העבודות שלא נמכרו לידיו, רוטשילד יוכל לשמור אותם. הפסיקה החשובה ביותר השופט קבע כי התיק יסגר וצו מניעה יצא כנגד הפרויקט. ולמרות שנראה שהאמן לא יזכה להשאיר בידיו את הרווחים או הפרויקט בשום צורה, את הרווח הפרוסמי שלו הוא כבר עשה.
ומה זה אומר לתעשיית האופנה? הפסיקה בעצם מוכיחה שנעשה במטה וורס חייב בחוק. בדיוק כמו מה שנעשה בחיים האמיתיים. ומי שפועל בו תחת שמות בדוים (שמו האמיתי של רוטשילד הוא סוני אסטבל) לא יצליח לחמוק מהפרת זכויות וחוקים ברורה. התיק הזה אולי יפגע בחופש היצירה אך הוא יגן על מותגים ואמנים גדולים וקטנים כאחד בהמשך הדרך. וזו בהחלט קביעה חשובה.