BringThemHomeNow#

הסיפורים מאחורי קולקציות הגמר של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר ׳23

ממש עוד רגע וקולקציות הגמר של הסטודנטים במחלקות השונות לעיצוב אופנה בארץ יזכו לראות אור. שנייה לפני תחילת יולי (חודש הסיום) פגשנו אותם. התרשמנו מהתהליך והדגמים הסופיים. שמענו איך הייתה חווית היצירה והבאנו לכם הצצה ראשונה לסקיצות של הקולקציות. היום נציג לכן 5 קולקציות שיוצגו ממש מחר בערב בתצוגה של בוגרי המחלקה לעיצוב אופנה שנקר. 

קולקציית "gengz" של בוגרת המחלקה צליל כהן 
מהו הסיפור מאחורי הקולקציה? 

"הקולקציה חוקרת מה נחשק בעיניי דור ה-z ומנסה להבין למה עולם המסכים ממכר, מה יש בעולם הוירטואלי שאין בעולם המציאותי. חוקרת את ההבנה ש״זמן״ ו״פטינה״ לא יכולים להימצא בעולם הוירטואלי כי זמן מתקיים כשיש – סוף ומחזוריות. חיפשתי אחר מונח זמן חדש. פטינה הורסת את הדבר הקיים במציאות ובעולם הוירטואלי באגים ווירוסים הורסים את המערכת. כך מצאתי וירוס שנקרא – MEMZ שברגע הנכנס למחשב הוא ״שואב״ את התיקיות והחלונות שנמצאים על צג המחשב לתוך ה״אין סוף״ של המסך. ונשאלת השאלה האם ״שאיבה״ היא מונח זמן חדש? לאורך כל הקולקציה בחנתי איך נראית הסביבה של ״אנשיי המחשבים״. האקרים, גיימרים, הייטקיסטים. איך הם מתלבשים איך נראה החדר שלהם וניסיתי להבין את דרך החיים שלהם. בקולקציה כל אאוטפיט נשאב למשהו אחר- לכיסא גיימינג, לפדים של עכבר מחשב, לבגד בעצמו וכן הלאה.." 

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?

"אני הכי אוהבת את הדגם בו האאוטפיט נשאב לכיסא גיימינג. זה דגם שמתפרק לשני מצבים, האחד  כשאשר מי שיושב על הכיסא ״מרופד״ לכיסא עצמו. והשני כאשר האדם קם מהכיסא והריפוד הופך להיות הבגד שלו. זה דגם משני סוגיי עורות, והוא מדמה שאיבת סווטשירט לכיסא גיימינג. הצללית חדשה בעולם אופנה, לא ראיתי כמותה אף פעם. היא מעט ביזרית ולכן עיצבתי גם דגם ״רדי טו וור״ של הכיסא כהצעת צללית חדשה אותה יכול דור ה-Z לאמץ ליום יום." המחלקה לעיצוב אופנה שנקר

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? 

"שלב המחקר מכיוון שזה לא העולם שלי. הייתי צריכה ללמוד אותו מהתחלה, להבין מה אני חושבת על העולם הוירטואלי, איך אני מביאה את הנושא לידיי ביטויי בבגדים. השילוב בין הארט לאופנה בקולקציה היה החלק הכי מלמד. ברגע שבחנתי דווקא אובייקטים מחדרי גיימינג ומעולם המסכים נכנסה התלת מימדיות לקולקציה והרגשתי שפיענחתי את ההשראה שלי. "

קולקציית "AOE 001" של בוגרת המחלקה הדר בן נון

מהו הסיפור מאחורי הקולקציה? 

"המשחקיות הייתה ועודנה חלק מהתרבות האנושית מאז ומתמיד. משחקים הם חלק מהותי מחיינו השזור  בהם באופן טבעי. היום, למעלה מ-40% מאוכלוסיית העולם כולו הם שחקנים בפלטפורמות של משחקי וידאו. בפרויקט הגמר החלטתי לבחון את האופן שבו אופנה מתבטאת במשחקי הוידאו, ובפרט דרך אחד המשחקים הפופולריים ביותר- World of Warcraft. המשחק עוסק במלחמה, מתאר עולם פנטזיוני עשיר ומבטא קונפליקטים של המציאות האנושית באופן אסקפיסטי.

הקולקציה מביאה את הדמויות מהמשחק, יחד עם הצרכים והתרבויות השונות שלהן, ולהן חלופות לבישות, נחשקות ואופנתיות מחומרים מציאותיים וארציים, אשר משמרות את אופיין ואת מאפייני המשחק, ומאפשרות להן להתקיים במרחב האופנתי הפיג׳יטלי והדואלי." 

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?

"הדגם האהוב עלי הוא Bane 001.03. הוא דגם של הדמות שנקראת Vulpera, מין שועל ערבות. התחברתי אליו במיוחד כי תהליך העיצוב והבנייה של הדגם היה מאתגר במיוחד ברמה הטכנית. יצירת גזרות לחיות היברידיות הייתה קשה מאוד ומציאת פתרונות לבישים לצרכים שלו דרשה ממני הרבה יצירתיות." 

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? 

"ללא ספק הקשיים הטכניים אל מול הטכנולוגיה היו הכי מאתגרים ואף מייאשים לעיתים. נתקלתי באינסוף תקלות בלתי צפויות ועבדתי עם הרבה תוכנות שונות שאת רובן לא הכרתי אפילו לפני תחילת העבודה."

קולקציית "העוצמה שברכות" של הצמד שחר זוהרי ושקד קדוש

מהו הסיפור מאחורי הקולקציה? 

"בעולמנו, רכות נתפסת כחולשה – הרך הוא חלש, העדינות שברירית, ההתמסרות עלולה להתפרש כחוסר ביטחון, התנועה כחוסר יציבות. בפרויקט זה רצינו להאיר את העוצמה שברכות: ככל שנכניס יותר רכות לחיינו, נוכל להתייחס בעדינות אל עצמנו ואל הסביבה. לשחרר שליטה ובסופו של דבר להתנתק מהמסגרות הנוקשות שאנו כה מנסים להתאים אליהן. בפרויקט בחנו את מערכת היחסים בין הגוף לחלל ובין הגוף לבגד, שאלנו את עצמנו באילו מקומות אנו מרשים לעצמנו להרפות? איך נראה חלל מרגיע בשבילנו? ואיך נראה בגד רפוי ללא גוף? בחרנו לעצב קולקצית Ready to wear קונספטואלית, מעורבת נשים וגברים המשלבת פרטי יומיום מבדים רכים וטבעיים בשילוב עם חומרים מעולמות הבית, המקום בו אנו מרגישים הכי בטוחים ככלי להחזקה של הבגד והגוף." 

מהו הדגם האהוב עליכן מהקולקציה?

"הדגם האהוב עלינו הוא חולצה מכופתרת הנלבשת על הגוף בצורה הפוכה. חלקה התחתון מונח בקלילות על הגוף וחלקה העליון נופל מן הגוף ומונח בתוך תיק מפוסל מעץ. בדגם זה נתפס רגע ייחודי המדמה קריסה של בגד על הקרקע ברפיון. הדגם  התחיל מפעולה אינטואיטיבית של הבד על הבובה והוא אחד הדגמים הראשונים שעיצבנו לקולקציה. הוא מצליח להעביר בתמצות ודיוק את המסר והתחושה שרצינו להעביר בפרויקט." 

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? 

"מכיוון שבחרנו לעצב לראשונה כזוג, תהליך העבודה היה שונה מזה שהכרנו עד כה. עבודה משותפת יכולה לעבוד בצורה טובה רק כאשר יש תקשורת טובה ובריאה, גמישות מחשבתית ויכולת גם להתפשר."

קולקציית "זמורדה" של בוגר המחלקה עוביידה גרייב

מהו הסיפור מאחורי הקולקציה? המחלקה לעיצוב אופנה שנקר  המחלקה לעיצוב אופנה שנקר

"המחקר לפרויקט הגמר מתחיל בשנת הלידה שלי 1999. באותה השנה קם ערוץ הילדים הראשון המדובב בערבית ששמו spacetoon. התכנים היו מבוססים על נושא החלל ומערכות כוכבים וכל כוכב שייך לקטגוריה אחרת. כמו ״זמורדה״ ,שנועד רק לבנות והוא היה הכוכב האהוב עליי למרות שהוא לא נועד עבורי. הסדרות שהוצגו בערוץ היו במקור סדרות יפניות. תוך כדי המחקר הבנתי שהסדרות עברו מניפולציות ויזואליות והתאמות לחברה והדת. ההשראה שלי לקולקציה היא טשטוש הזהות והמגדר, והקונפליקט החברתי והפוליטי שאני מתמודד איתו ביומיום, ההתאמות וההגדרות המצופים ממני מאז שהייתי  ילד עד היום. בקולקציה אני משתמש בחומרים מהבית ומשחזר איתם תחושות וחוויות שחוויתי בילדות ונותן לפנטזיה שלי להתגשם."

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?

"The broken heart דגם ‘הלב השבור’ הוא שילוב בין מחויט גברי, לבין שמלה ארוכה מרדי מייד של כיסוי מיטה שלקחתי מבית של סבתא עם פרינט בשובל: ״لا تبكي يا صغيري، إنت زلمة.״ שזה אומר ״אל תבכה קטן שלי, אתה גבר״. אני מרגיש שהדגם הזה מתמצאת את כל המסר מהקולקציה." 

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? 

"קודם כל היה לשכנע את אמא שלי לפרק ולקחת חפצים ורהיטים אהובים עליה מהבית. האתגר השני היה לקחת את כל החפצים האלו ולהוציא אותם מהמקום השגרתי שלהם, ולהפוך אותם לבגדים מבלי שיאבדו את מקורם." 

קולקציית 'בענן' של בוגרת המחלקה מיה גבר

מהו הסיפור מאחורי הקולקציה? 

"נקודת הפתיחה של הפרויקט התחילה מהמחשבה על עתידי במקצוע שרכשתי בארבע השנים האחרונות. לצידן של תוכנות הבינה המלאכותית ההולכות ומתפתחות. תוכנות מאפשרות ליצור אינסוף וריאציות של בגד בלחיצת כפתור. התחלתי לחקור את החיבור בין האדם למכונה, ובין הטכנולוגי לידני. דרך זה אני רוצה להראות את היופי בטכניקות כמו סריגה עדינה ועבודה בעור ויחד איתן להשתמש בטכנולוגיות מתקדמות  כמו הדפסות תלת מימד. בעזרת תוכנות כמו ״midjurney״ ו-״DALL-E״, אני רוצה לפרק ולבנות מחדש פרטי לבוש מוכרים. הקולקציה נעשתה תוך מחשבה על איזון ביני לבין הבינה המלאכותית, המטרה היתה להעזר בבינה כדי להרחיב את קו המחשבה אך לא להסתמך עליה בעיצוב הסופי." 

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?

"אני חושבת שהדגם שהכי מתמצת בסוף את כל הנושא הוא הג'קט ׳השטוח׳. אני חושבת שמבחינת גזרה הוא היה הכי מעניין לפתח. כל הג'קט נבנה על בסיס תמונה של ג'קט דחוס בוואקום זאת במטרה ליצר גזרה תלת מימדית שיכולה להפוך לשטוחה ובכך יוצר אשליה אופטית. בנוסף נהנתי מפיתוח סריגי המתכת כי זו עבודה שדרשה עדינות סבלנות וקשיבות לחומר עדין ולהפוך אותו למשהו אחר. את הסריגים סרגתי בשתי מסרגות ובמכונת סריגה ביתית." 

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? 

"החלק הכי מאתגר בקולקציה הוא המאבק להישאר רלוונטית. בחרתי בנושא חם שדורש התעדכנות תמידית בחידושים שיוצאים בקצב מסחרר. העיסוק  ב'רלוונטיות' ליווה אותי לאורך כל השנה כאתגר בפרויקט שהתהליך שלו ארוך. זה יוצר מצב מתמיד של הסתכלות על העיצוב והתוצאות בהשוואה לתצוגות החדשות והחידושים שיוצאים. מצאתי את עצמי שואלת האם השמלה שעיצבתי בתחילת השנה עומדת במבחן הזמן? האם זה עדיין מעניין? בעולם בו כולנו רצים קדימה זה מאתגר לעמוד בקצב ולהיות עם יד על הדופק"

תצוגת הגמר של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר תתקיים מחר בערב ואנחו נמשיך לעדכן כמובן על כל הנעשה בה

Translate