מחר תיפתח לקהל הרחב התערוכה, משכית 70/30/10. התערוכה המוצגת במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב מספרת את סיפורו של בית האופנה. ואת התפתחות שלו ב-70 שנה על ידי בחינת הבדים ומלאכת היד הייחודית שהם הדי אן איי של המותג. הנה כל הפרטים…
"התערוכה משכית 70/30/10 היא יותר מסתם מסע נוסטלגי. היא מהווה עדות חיה לכוחה של יצירה מקורית ולחשיבותה של מורשת תרבותית."
כך תיאר הבוקר בסיור העיתונאים את התערוכה עמי כץ, מנכ"ל מוזיאון ארץ־ישראל. ואכן בסיור בתערוכה החדשה, שאצר שחר אטואן יחד עם בית האופנה, ניתן לראות כיצד הפך מפעל ממשלתי קטן למותג אופנה שהצליח לעצב את הזהות היהודית. התערוכה משלבת פרטי לבוש היסטוריים מארכיוני המותג עם עיצוביו המודרניים. וזאת במטרה להראות מקרוב את ההיסטוריה, העשייה וההשפעה של המותג ושורשיו על עולם האופנה הישראלי היום.
לתערוכה 7 חלקים או נושאים שמצליחים יחד לפרק לגורמים את העשייה ומשמעות שקיבל בית האופנה בארץ.
בין החלקים ניתן למצוא: מארג, מסורת, אדמה, מדבר, צבע, לבנה, כוכב. כאשר בכל חלק מוצגים פריטי לבוש מהעבר והווה ומייצרים שיח על התקופה, משמעות ואסתטיקה. כך לדוגמא ב"מארג" ניתן לראות את העיצוב הבוסרי והראשוני של בית האופנה זה שהחל בכלל כ"חברה הממשלתית לטיפוח תעסוקת הבית". מבט חטוף מספיק בשביל לספר לצופה כמה שעות של השקעה וידע נדרשו ליצור כל אחד מהאריגים. כאשר רובם מספר האוצר נוצרו על ידי עולים מתימן במפעל המיוחד של המותג שהוקם בשנות ה-70 במגדל העמק.
"יותר מכל משכית מזוהה עם כינון הישראליות. " סיפר אוצר התערוכה, שחר אטואן כאשר הציג את המוצגים. "התערוכה מקבצת רגעים יפים של המצאת הישראליות, שיש בהם תושייה ומעוף, אך היא אינה מעלימה עין מנקודות העיוורון שאפיינו אותה ביחס למאבקים החברתיים ולמתחים הפוליטיים שביסודה. בתוך העושר החזותי, החומרי והחושי שהיא מציעה, מקופלים נרטיבים של זהות, לאום וחברה שמוסיפים ללוות אותנו עד היום."
אך השאלה החשובה יותר בעיני שמעלה התערוכה היא – האם גם עכשיו יש עדיין משמעות לאופנה ישראלית?
אם תשאלו אותי התשובה הח משמעית היא כן. "שהשקנו את משכית, באירוע הפתיחה אמרנו לה שיש לנו חלום, עוד עשר שנים תהיה תערוכה על משכית עבר והווה" אמרה המעצבת שרון טל בסיור העיתונאים. "ששניהם יתחברו ויוצגו ביחד ככה שיוכלו להעריך את החיבור בין השורשים לעדכניות ורלוונטיות של היום." ואכן בית האופנה משכית הוא דוגמא חד פעמית לדעתי גם בעולם כולו.
בעוד במדינות רבות אופנה ומלאכת היד שלה מושרשת בחברה. בית האופנה משכית היה זה שיצר חברה מודרנית מתוך אופנה. הוא הצליח דרך עשייה לייצר זהות, משמעות וגם בסיס לעתיד החברתי והאופנתי כאחד. במבט על ההיסטוריה שלו ועל עבודתן של המייסדת רות דיין והמעצבות פיני לייטרסדורף, נאורה ורשבסקי ושרון טל אפשר לראות חברה בהתהוות. בעבר ובהווה ממש כמו שאמרה המעצבת שרון טל בטקס הפתיחה.