זהו האולימפיאדה מאחורינו. ולמרות שהמשחקים הפראלימפיים רק עכשיו נפתחים, עבור מותגי האופנה ברחבי העולם זה הרגע לבדוק את היקף ההצלחה. ומסתבר שלמרות שהשיח בנושא היה מאוד חיובי, בשטח היו המון הזדמנויות שהתפספסו עבור תעשיית האופנה…
אולימפיאדת פריז 2024 הגיעה אתמול בערב עם טקס נעילה גדול עמוס מפורסמים. וכעת תעשיית האופנה יכולה להסתכל לאחור ולמדוד כיצד הצליחה לשווק את עצמה באירוע.
אי אפשר היה לפספס שהספונסר הראשי של התחרויות היה הקונגלומרט LVMH. אשר שילם כ-150 מיליון אירו כדי להיות נותן החסות הרשמי וזה שזוכה לרוב אם לא לכל הבמה. בהתאם הצפייה הייתה שהאירוע יהפוך למסיבת לאקשרי ענקית. עם אירועים רבים בהם מיטב המותגים של הקונגלומרט יזכו לחשיפה ענקית. ואכן היום אפשר לומר כי הזוכה הגדול ביותר של האולימפיאדה היה בית האופנה לואי ויטון שבזכות מזוודות המדליות והלבוש של מעניקי המדליות היה בפרצוף, ליטרלי, של כולם. אבל שם זה גם פחות או יותר מסתיים.
על פי הנתונים הצרכנים האמריקאים אותם סקרה חברת Algolia הצביעו כי המשחקים לא באמת הובילו אותם לקנות את המוצרים ממנה. בעוד רובם הסכימו כי הם הונעו לרכוש יותר ציוד ספורט הם לא פנו להזמין אותו מהחברות שראו על המסך בהכרח. 47% מהעונים על הסקר אמרו כי הזמינו מוצרים דומים באמזון. 31% באמת נכנסו לאתרי הספונסרים של המדינה. והיתר פנו אל ענקיות הספורט האהובות עליהם ומצאו מוצרים דומים שם.
המקצוע שעורר את הדיון הציבורי הכי רחב סביב שאלת עיצוב המדים והמהלך השיווקי של זה היה דווקא הסקייטבורד.
ענף הסקייטבורד מכיל מותגי אופנה, הנעלה וציוד רבים אהובים מאוד ובקנה מידה בינלאומי. אך על פי האינטרנט וכן גם הכתבה המעמיקה של מגזין BOF בנושא, אף אחת מהחברות לא ניגשה לעצב קיט מיוחד עבור הספורטאים שהתחרו. הדעה הרווחת היא שהענף פשוט לא היה מעוניין בחשיפה שהמשחקים האולימפיים הציעו. נהפוכו הוא יודע כי קהל היעד שלו לא נמצא בין הצופים. וכי חבל לבזבז על זה זמן וכסף. זאת למרות שחלק נרחב מהספורטאים והספורטאיות שהתחרו מייצגים אותם ביום יום.
כך לדוגמא מותג ההנעלה וואנס הודיע מראש כי הוא לא ייצר עבור האירוע שום דבר חדש. אבל ימשיך לתת לספורטאים שעובדים איתו נעלים ואם הם ירצו שילבשו אותם לתחרות. ואכן הספורטאית האוסטרלית אריסה טרו זכתה בזהב ועלתה לקבל את המדליה בואנס, הספונסרית שלה.
אך זה לא הכל, רבים ברשתות החברתיות דיברו על כך שהמארגנים יכלו לייצר רגעי "שטיח אדום" בהגעות של מפורסמים לצפות במשחקים.
בזמן האולימפיאדה ראינו המון מפורסמים מגיעים לצפות במשחקים. החל מהאחיות וויליאמס ועד לקנדל ג'נר או ניק ג'ונאס. כולם הגיעו כאחד האדם ולא זכו ליחס מיוחד מעבר לכמה דקות צילום שלהם בקהל. אלא שמדובר היה ברגע שחברות האופנה יכלו לנצל. שכן את כל אותם מפורסמים היה אפשר להלביש ולצלם בהגעה למשחקים. דבר שהיה יוצר המון הייפ סביב העסק כולו.
בכתבה ב-WWD צוטט מקור אומר כי חברות רבות לא רצו לייצר כזה "רגע" במשחקים של LVMH. משמע בחרו לא להתעסק עם הקונגלומרט הגדול בעולם ברגע האמת. מקור אחר האשים בכתבה דווקא את פגרת הקיץ של תעשיית האופנה. וטען כי אנשי התעשייה שהיו אמורים לייצר "רגעים כאלה" פשוט נופשים כרגע. וזה עוד מבלי לציין כי סנופ דוג ומרתה סטיוארט היו צריכים לקבל הרבה יותר חסויות אופנה וחשיפה. כי זה היה פשוט אירוע בפני עצמו שחבל באמת שהתפספס.
אבל מי כן הרוויח מהרגע הזה ודווקא באופן אורגני לחלוטין? ראלף לורן.
מסתבר שאף אחד מהמפורסמים האמריקאים שהגיע בקולקציה המיוחדת של ראלף לורן למשחקים… לא נתבקש לעשות זאת. וגם לא קיבל על כך כסף. כולם פשוט רצו ללבוש את הדגל שלהם כדי להראות את התמיכה. והקולקציה של המותג, הייתה הכי מתאימה ויפה בעיניהם עבור המאורע. כך לדוגמא, אמה צ'מברלין צולמה בג'קט מהארכיון של המותג מה שהביא לחשיפה ששווה ל-2.5 מיליון דולר זאת על פי Launchmetrics.
באופן כללי ניתן לראות כי האולימפיאדה הכי אופנתית נגמרה כמהלך שיווק לא מוצלח. כזה שלא הביא את המכירות שייחסו לו. או את החשיפה והבמה שקיוו לו. אבל נכון להיום מדובר בנתונים גולמיים מהשבועות בה האולימפיאדה הייתה בשיאה. אולי בשבועות הקרובים כשאנשים לא יהיו דבוקים למסך, משהו ישתנה.