BringThemHomeNow#

הסיפורים מאוחרי יצירת קולקציות הגמר – המחלקה לצורפות ועיצוב אופנה בבצלאל

קולקציות הגמר של הסטודנטים במחלקות השונות לעיצוב אופנה בארץ כבר מוכנות לחשיפה שלהן באירועים השונים שתוכננו לחודש הבא. ממש רגע לפני החשיפה פגשנו אותם, התרשמנו מהתהליך, מהדגמים הסופיים, שמענו איך הייתה חווית יצירת הקולקציה והלימודים בבתי הספר השונים. היום נציג, חמש קולקציות של בוגרי המחלקה לצורפות ועיצוב אופנה בבצלאל, אקדמיה לאומנות ועיצוב בירושלים. 

קולקציית הגמר של בוגרת המחלקה רותי מרגלית  
איורי קולקציית הגמר של הבוגרת רותי מרגלית

מה הסיפור מאחורי הקולקציה? ״התמקדתי בדמויות מהמיתולוגיה היוונית גם נשיות וגם של חיתיות. הסביבה שלהן היא מים, מדובר על דמויות שהיו צריכות לכבוש את היצר שלהם או לשאת בתוצאות של מחיר התפרצתו. ממש כמו המים שיכולים להיות יסוד שלוו ושקט אבל באותה עת יכול להוביל תוצאות הרסניות.״ 

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה? ״הדגם עם הרקמה באזור החזה ולו פנים בוכות. יצרתי אותו בתקופת הקורונה. ישבתי בחדר עם עצמי ולדעתי צריך את ההתכנסות הזו. זה היה זמן נטו של הבעה ויצירה״.

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? ״להבין בדיוק במה אני עוסקת ולחבר את כל הנקודות שמעניינות אותי וליצור את הסיפור של הקולקציה. יש קטע כזה לצלוח את הדגם הראשון ואחריו הכל מסתדר״

איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לצורפות ואופנה? ״יש במחלקה אנשים מדהימים והקשר שלנו והזמינות הוא לא מובן מאליו היה לי ממש קל לצלצל להתייעץ. המנחה שלי יעל טרגן, הייתה מדהימה ועזרה לי מאוד.״ 

קולקציית הגמר של בוגרת המחלקה גלי נודלמן
איורי קולקציית הגמר של הבוגרת גלי נודלמן

מה הסיפור מאחורי הקולקציה? ״החברה שלנו מכתיבה לנו חוקים ברורים, אני חושבת שיש לשבור אותם. אין סיבה שיכתיבו לנו איך להיראות, ללכת, לחשוב או לכתוב. תוך התייעצות עם המנחה שלי הבנו שהאהבה שלי מהשנה השלישית למחויטים היא דרך טובה להעביר את המסר שלי. דגמים מחויטים הם משהו שלא השתנה במשך המון שנים. ברגע שאני לוקחת ז׳קט לדוגמא, שוברת אותו והופכת אותו למשהו חדש זה לעשות סדר בסדר וזה מה שאני עושה בקולקציה.״

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה? ״ התהליך שלי היה לקחת ז׳קטים שהם רדי מייד ולפרק אותם. ככה הגעתי לדגם שאני ממש אוהבת בו הז׳קט נסגר בצורה אלכסונית ואפשר לראות דרכו את כל הפנים. בעולם המחויטים תמיד מסתירים את ה״בפנים״ שלא יראו את החלק ה״מלוכלך״. אבל בחיים יש הרבה פעמים שהבפנים יפה יותר מהבחוץ בגלל זה אני רוצה להשאיר חתכים חיים שיראו דרכם את הפנים של הדגם.״

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? ״ הנושא שלי מאוד רוחני לא היה לי עוגן ויזואלי להיאחז בו או צורת עבודה שאני יכולה להגיד ככה אני עובדת. היה קשה לשבת ולחשוב איך אני מביאה את הרעיון שלי לידי ביטוי. ובאמת ההתייעצות עם המנחה שלי גרמה לי להבין איך לקחת רעיון רוחני שאין לו שום צורה, שום צבע, שום ביטוי ולהבין מה לבטא ומה מושך אותך.

איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לצורפות ואופנה? ״המקצוע הזה קשה, והלימודים קשים אבל זה האתגר שהופך את הלמידה למיוחדת. במיוחד כשאתה ניגש לפרויקט גמר בשנה ד׳ ובעצם מייצר את הילד הראשון שלך בתעשייה הזו, הוא הבייבי שלך. המנחה שלי קלודט זורע מלווה אותי מהשנה השנייה שלי והיא פשוט מדהימה. היא נותת את המליון אחוז שלה לכל סטודנט, אפילו בקורונה או בשעות הקטנות של הלילה. אין איך לתאר אותה״

קולקציית הגמר של בוגר המחלקה מוחמד מוצלח  
איורי קולקציית הגמר של הבוגר מוחמד מוצלח

מה הסיפור מאחורי הקולקציה? ״התחלתי ללמוד ארכיטקטורה ומשם עשיתי שינוי ועברתי לעיצוב אופנה. ההורים שלי תמיד לחצו עלי ללמוד את זה כי הם רצו שהילד שלהם יהיה אדריכל, אני לא בהכרח רציתי. לכן בחרתי בנושא של משטור חברתי, היום יש בעולם חוקים חברתיים שאתה חייב לעבוד לפיהם כדי להיות חלק מהחברה, לקחתי אנשים עם סיפורי חיים שונים ויצרתי קולקציה שמתארת את הסיפורים השונים שלהם. לקולקציה שלי שני צדדים, הראשון החלק הסגור שהוא בעצם ״מה שמצפים״ מאיתנו. החלק השני הוא הטוויסט האישי שלך. בעזרת ריץ׳ רץ׳ קטן פתאום הבגד הסגור נפתח והופך למשהו אחר. בזמן הפתיחה נחשפים חלקים אחרים בגוף ובעצם הם מראים דברים שלא בהכרח מצפים ממך. כל הדגמים שלי מיודעים לשני המינים. ״

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה? ״יש לי דגם שכשציירתי אותו הרגשתי אחרת, שונה ממה שהרגשתי ביחס לשאר הקולקציה. זה מעיל קלאסי שיש לו רוכסן שאם תפתחי אותו פתאום רואים את הבטן ומופיעה חצאית. אם תמשיכי לפתוח אותו החלק היחיד מתנתק והופך לתיק גדול שאפשר ממש ללכת איתו״

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? ״רציתי לשלב בין מה שאני אוהב כל החיים והנושא שלי. היה חשוב לי לעשות בגדים לבישים אבל גם אומנותיים. תמיד רציתי להשתמש באלמנטים מנצנצים כי בעייני הם משדרים תקווה אבל מצד שני זה חייב היה להתחבר לנושא שהוא רגיש אישי ואומנותי. השילוב בא לביטוי בסוף במעיין סריגה של יהלום בתוך חוטי ברזל. מבחינתי זה מראה שהתקווה לפעמים סגורה בתוך כלא של תרבות או נורמות חברתיות״

איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לצורפות ואופנה? ״היו לי שנים ממש טובות במחלקה. היו הרבה דברים שלא ידעתי, הרבה דברים שלמדתי וגם הרבה כלים שלקחתי. בשנה א׳ ו-ב׳ הייתי גם המצטיין של המחלקה. ולמרות שעברתי משבר וכמעט עזבתי את הלימודים שלי (סתת) ועוד מרצים ממש תמכו בי ועזרו לי בכל. הרגשתי שהמחלקה ממש החזיקה אותי וזה היה מדהים.״ 

קולקציית הגמר של בוגר המחלקה יהונתן שלמה פישר 
איורי קולקציית הגמר של הבוגר יהונתן שלמה פישר

מה הסיפור מאחורי הקולקציה? ״כילד עברתי במשך 8 שנים התעללות חברתית ובריונות. עניין אותי כבר משנה א׳ איך אני מתמודד עם הנושא בשביל עצמי, להתבגר ולהתגבר על חוויות העבר האלו. אני החלטתי שהפרויקט הוא הטיפול הפסיכולוגי שלי. רק בשנים האחרונות הנושא הזה מתחיל להיפתח ובקולקציה שלי אני בעצם רוצה להראות את הכאב הפצעים והצלקות הנפשיות שנגרמות בגללו. אבל בצורה אופטימית כי אני רואה את זה כסיפור שגודלים ממנו. הסיפור מתחיל בילד שהתעללו בו אבל מתפתח לילד שחוזר אל העבר ומנסה להציל את הילד שהוא היה פעם. זה מסע נפשי, אישי והתבגרותי.״

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה? ״הדגם שאני הכי אוהב זה הסריג הגדול, שהוא בעצם דמות הבריו שהוא אמנם הפוגע אבל הוא גם פגיע. הסריג הוא בעצמם השריון שלו. עבדתי עליו משהו כמו 1000 שעות סריגה והוא שוקל המון!״

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? ״החלטיות. אני בן אדם לא החלטי. יש לי ארבע מזוודות בבית של טקסטילים שאני לא ידעתי מה לעשות כי אהבתי את כולם!! מזל שהיה לי דד ליין של תחרות כי הייתי חייב עד אז לבחור. אני עובד הרבה קודם בתלת מימד ואז ממשיך משם אז זה מאתגר.״

איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לצורפות ואופנה? ״הקורונה נתנה לי המון זמן להתרגל לעבוד לבד ולהבין איך יראה ליצור אחרי בצלאל. המנחה שלי קולדט זורע הייתה הפסיכולוגית הפרטית שלי בפרויקט, היא הייתה שם המון בשבילי ועזרה מאוד. המון דברים שלא חשבתי שאלמד בתואר למדתי. כשהתחלתי חשבתי שארצה להיות מעצב שמלות כלה ומאז זה השתנה למעצב בגדי גברים אוונגרד. עשיתי פה המון דברים שונים והצלחתי לגעת בהמון נושאים ולאט לאט להבין מה בדיוק מעניין אותי. זאת הייתה חוויה מאתגרת אבל מלמדת במיוחד.״ 

קולקציית הגמר של בוגרת המחלקה מאי זרקאוי
איורי קולקציית הגמר של מאי זרקאוי

מה הסיפור מאחורי הקולקציה? ״זה התחיל מהתבוננות בבורקה ונקב שזה לבוש דתי לנשים. בהתחלה חשבתי שזה רק למוסלמיות אבל אחרי מחקר הבנתי שזה דבר שנמצא בכמה דתות. שאלתי את עצמי למה זה מושך אותי ואחרי מחקר בו בחנתי מה המשמעות של אותו לבוש הבנתי שהוא בעצם זהות. נושא הזהות תמיד העסיק אותי מאז שהתחלתי ללמוד בבצלאל וגם לפני. כי אני ערבייה, אני פלסטינית, אני לומדת פה, יש לי חברים יהודים וזה מסבך. כולנו תמיד נלחמים על הזהות שלנו, על המסורת או התרבות זה דבר שנוגע לכל בני האדם. אז הקולקציה שלי מייצרת תכשיטי פנים שמתפקדים כזהות חדשה. הסדרה תהיה זהות חדשה לעונד אותה אבל באותו זמן היא גם שואלת שאלה – האם בזכות המראה החיצוני שלה אפשר להביע את הזהות הפנימית של העונד? ״

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה? ״יש דגם אחד שלקחתי פח אלומינים שחתכתי לשניים ואם שמים אותו על הפנים הוא מפריד את הפנים לשתיים.״

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? ״החלק הכי מאתגר היה הנושא והמחקר. בחרתי בנושא שלא בהכרח הבנתי למה בחרתי בו. לקחת את הנושא ולפתח את העמדה שלי או האמירה שלי היה קשה כי רציתי ליצור אבל גם מאוד השתדלתי לא לפגוע חס וחלילה. בכל זאת מדובר בנושא שהוא גם דתי.״

איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לצורפות ואופנה ? ״השנה האחרונה שלנו הייתה מאתגרת מכל הבחינות. גיליתי שזה לא רק פרויקט שבו אני יוצרת תכשיטים אלא גם התפתחות אישית שעברתי. גם ליצור בבית זה שונה אבא שלי הפך לחלק מהפרויקט שלי. יצרתי בעצם ממה שהיה לי בבית והתמיכה שקיבלנו מבצלאל הייתה גדולה. בסופו של דבר זו הייתה שנה מאתגרת שלמדתי ממנה המון.״ 

Translate