אנחנו רגילים לשמוע על המכללה לעיצוב שנקר בעיקר בהקשר של המחלקה לעיצוב אופנה. אך היום רצינו דווקא לשתף אתכם באוצרות המחלקה לעיצוב תכשיטים שנקר. המחלקה, שבשנה הבאה תציין 25 שנים להיווסדה, מטפחת מעצבים ואמנים צעירים ומעבירה אותם תהליך התפתחותי ויצירתי עמוק במשך 4 שנות הלימודים. בשבוע שעבר הגעתי להגשות הגמר של בוגרי המחלקה ונהניתי בעיקר מהגיוון המחשבתי שחוויתי. כל פרויקט שונה בצבעו ותכליתו, וכל בוגר זוכה לבטא את עצמו בדרכו שלו. והתוצרים? כל כך מיוחדים שלא העליתי על דעתי בכלל שאפשר ליצור. אז אני שמחה להציג בפניכם היום סיפורים של שלוש מבוגרות המחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר.
VIBERATION – עדי מזרחי
מה עומד מאחורי הרעיון של הפרויקט?
"הפרויקט עצמו הוא תכשיטי פנים הנעים בתגובה למוזיקה. הויברציה עוברת לתכשיט באמצעות מיתרים או חוטי תפירה המחוברים לתכשיט ולבסיס האוחז ברמקול ויוצר אפקטים ויזואלים שונים. הרעיון הוא להעצים את התחושות שאנחנו חווים כשאנחנו שומעים מוזיקה. כשאני שומעת מוזיקה אני עוברת איזשהי חוויה אישית ופנימית, והפרויקט נוצר מתוך אותן תחושות. התכשיטים נענדים על הפנים ומבטאים את החיבור בין הגוף לבין המוזיקה, דרך אותו מפגש מקיימים ביטוי ויזואלי שונה ויוצרים ממשות ותנועה לצליל".
מה החלק שהיה מאתגר בתהליך היצירה?
"חלק מתהליך היצירה היה להאזין למוזיקה. למרות שלמוזיקה אין ביטוי ויזואלי, הצלחתי לדמיין איך אני רואה צלילים. אחד האתגרים היה להעביר את הויברציה שיוצאת מהרמקול לתכשיט שמקבל את התנודות ומקיים את האפקט המקסימלי שלו. זה דרש הרבה תכנון וניסיונות רבים כדי להבין איך התכשיט יכול להתקיים גם כתכשיט עניד וגם לקבל את ההד מהרמקול ולנוע לפי הקצב. גיליתי את היכולת של הצליל להעביר וליצור חוויה מועצמת של תנועה באמצעות המנגנונים שבניתי לכל תכשיט".
מה הדגם האהוב עלייך ולמה?
"הדגם האהוב עליי הוא התכשיט הראשון מהקולקציה. גם בגלל שביצירה שלו הייתה לי תחושה של התלהבות ראשונית ומשם התפתח הפרויקט. וגם בגלל שהאפקט שלו מגיע בחלקים מסוימים של ביט. השיא של האפקט לא מובהק לאורך כל השיר, אלא הוא נבנה ועובד בחלקים מעניינים יותר. כמו קצב או בס עוצמתי יותר".
משהו שאת לוקחת איתך מלימודי התואר?
"לכל פרויקט יש את האתגר שלו, במיוחד בפרויקטים שהם ארוכי טווח. יש הרבה שלבים במהלך המחקר והתוצאה הסופית לא תמיד נראית לעין בהתחלה. לפעמים זה יכול להרתיע אבל בסוף התחושה מספקת יותר אחרי שאתה עובר תהליך עמוק וזה מביא ערך נוסף גם להמשך הדרך ולפרוייקטים הבאים".
NOW YOU SEE IT – נעמה עמיר
מה עומד מאחורי הרעיון של הפרויקט?
"קראתי לפרויקט NOW YOU SEE IT בגלל העובדה שאני עובדת סביב חלל שאינו נוכח חזותית בהכרח סביב הגוף ואני מנכיחה אותו ומעניקה לו ייצוג פיזי. בנוסף הוא מדגיש את חוסר הנראות של הפרעת ה ROCD (הפרעה אובססיבית קומפולסיבית שאובחנתי בה בשנה האחרונה). חוץ מזה פתחתי בכל חלקי החיבור באובייקטים את הפנים כדי שהצופה יוכל לראות את המקום שבדרך כלל דואגים להסתיר, וזה חלק גדול ממהות הפרויקט – אין צורך להסתיר שום דבר".
מה החלק שהיה מאתגר בתהליך היצירה?
"תהליך היצירה הפגיש אותי עם מקומות לא פשוטים, עסקתי בשאלות הנוגעות בעצבים חשופים ולפעמים המקומות האלה הקשו עליי".
מה הדגם האהוב עלייך ולמה?
"אני באמת אוהבת כל אחד מהם כי לכל אחד יש את הייחודיות שלו. אבל אם הייתי צריכה לבחור אז אני בוחרת בטבעת. היא האובייקט שבו הבנתי שהתכשיטים שלי מיועדים לאדם יחיד ולמעשה מחליפים את התלות באדם נוסף. במחשבה ראשונית היא נועדה לקשר בין שני אנשים אבל הבנתי שהיא יכולה לתמוך גם בי כשאני עונדת אותה ושזה הדבר הכי חשוב".
משהו שאת לוקחת איתך מלימודי התואר?
"התואר בעיצוב תכשיטים עזר לי להצליח לתרגם רעיונות שיש לי בראש לצורה ואובייקט מוחשי בדגש על העיצוב שלהם. בנוסף למדתי כמה חשוב להיפתח ולתקשר עם אחרים, להתייעץ ולשתף. וכמה גם האנשים סביבי תורמים לי מבחינה אישית ומקצועית כאחד".
UN)DESIRED MATTER) – קרן גבריאל וינקלר
מה עומד מאחורי הרעיון של הפרויקט?
"כילדה שנולדה וגדלה במושב, תמיד סקרן אותי הטבע והתופעות המתרחשות בו. בתחילת הפרויקט חקרתי תופעות לוואי טבעיות, בניהן עובש ושמתי לב שהתגובה אליו תמיד הייתה תגובה של גועל. אבל בשונה משאר התופעות, היו גם תגובות של סקרנות. הפרויקט שלי עוסק בעובש כתופעת לוואי טבעית המעכלת חומרים אורגניים, בתחושת הגועל המתעוררת ממנו ובקו הדק שיש בגועל בין משיכה לדחייה".
מה החלק שהיה מאתגר בתהליך היצירה?
"החלק הכי מאתגר היה לא לדעת למה לצפות. זה היה ניסוי חומרי והתנסיתי בהמון חומרים מתוך ניסיון להקפיא רגע מסוים עד שהבנתי שעובש חזק יותר מכל חומר אורגני ואני פשוט צריכה להקשיב לו ולא לנסות ללכת נגדו ולכפות על הפרויקט שלי משהו לא אפשרי".
מה הדגם האהוב עלייך ולמה?
"הדגם האהוב עליי הוא העגיל. הוא בין התכשיטים הראשונים שהכנתי והוא עבר המון גלגולים עד שהגיע לצורתו הסופית. בגלל זה העובש בו הספיק לגדול ולהשתנות ולפתח צבעים מרהיבים".
משהו שאת לוקחת איתך מלימודי התואר?
"לדעת לשחרר. לשים לב ל'טעויות' או לדברים בלתי צפויים שקורים בתהליך היצירה. לפעמים מדברים שנראים לנו כמו סוף הדרך צומחים הפרויקטים הכי מעניינים".