BringThemHomeNow#

רק שאלה – מה קרה בקולקציית הגברים של בית האופנה הספרדי Loewe?

שבוע האופנה לגברים נחתם בראשון ולמרות שיש אלו הנוטים להתעלם ממנו מה שקרה אתמול לא מאפשר לנו להמשיך את סדר היום. כבר ראינו המון דברים משונים ומוזרים בעולם האופנה, המון. אבל מה שקרה על מסלול תצוגת הגברים של בית האופנה הספרדי Loewe הוא בהחלט שיא חדש. חור ביוב, נעלי תיק ושלל הפכים אחרים שונים ומשונים עיטרו את גופותיהם של הדוגמנים. אבל השאלה המתבקשת היא… למה? 

קורות החיים של המעצב האירי ג'ונתן אנדרסון הם ההגדרה של 'מרשימות'.

אנדרסון שרצה בכלל ללמוד עיצוב תלבושות התגלגל ללימודי עיצוב אופנה ב- London College of Fashion. לאחר סיום לימודיו ב-2005 הוא התחיל לעבוד במסחור חזותי עבור בית האופנה פראדה תחת יד ימינה של מיוצ'ה פראדה, מנואלה פאבסי. ב-2008 פתח את בית האופנה הנושא את שמו כמעצב אופנת גברים ומהר מאוד הפך למעצב שכולם מסכימים פה אחד שיש לעקוב אחריו. הוא קיבל תמיכה ממועצת האופנה הבריטית ב-2010, עבד עם טופשופ על קולקציית קפסולה מיוחדת ב-2012 והציג את הקולקציה הראשונה למותג Versus של ורסאצ'ה ב-2013. אבל גולת הכותרת של הקריירה שלו (בנתיים) הגיעה ב-2013. אז קנה הקונגלומרט LVMH חלק בבית האופנה של המעצב ומינה אותו לקריאייטיב דיירקטור של Loewe. בית האופנה הספרדי שבבעלותו. וזה רק מקומות עבודה –  בלי שנפרט על הפרסים בהם זכה, ויש הרבה מהם. 

הסטייל של אנדרסון תמיד היה – ייחודי. לא בהכרח קלאסי אבל באותה נשימה גם לא בהכרח עונה להגדרה "משוגע".

משחק ומחקר בגזרות ופרופורציות. וכן גם טקסטורות ופרינטים. כולם תמיד עובדים יחד כדי ליצור עולם חדש של אופנה אנדרסונית. אופנה שהיא כל כך בטוחה בעצמה שהיא גורמת לך לא פעם לערער על המוכר והאהוב עליך. העיצובים של אנדרסון לא נשארו רק על המסלול והם השפיעו לאורך השנים על לא מעט יוצרים ברחבי העולם. אבל משהו קרה על מסלול תצוגת הגברים לסתיו 2022 של המותג Loewe. המחקר האינסופי והגאונות המקצועית התחלפו בעיני בגימקיות ילדותית. אל תסקלו אותי עדיין. רק תקשיבו עד הסוף.

על פי מגזין ווג ההשראה לקולקציה הייתה קריצה ל-Metaverse. או יותר נכון לעג לעולם הוירטואלי הזה שכולם רוצים לקחת בו חלק אבל אף אחד לא ממש מבין מה הוא עוד עושה. "הקולקציה של אנדרסון ל-Loewe לא הייתה מלתחה ייעודית ל-Metaverse. האמת היא שזו הרגישה כמו הטרלה לרעיון בו נחייה חיים דיגיטליים בטלפונים שלנו ול"חגיגה" שנמרחת על הקונספט הטרנדי הזה" כתב מבקר האופנה אנדרה כריסטיאן מדסן. 

על פי מבקר האופנה וכן גם אנדרסון עצמו הקולקציה כולה משקפת את האבסורד שבחיים הוירטואלים שלנו. החולצות עליהן מודפסות גופותיהן של הדוגמנים הן הומאז' לפוטושופ שאנחנו עושים כדי "להצר" את עצמנו. החולצות והמכנסיים שנראים כאילו נמשכים לצדדים הם דוגמא לעבודה לא טובה באפליקציה הידועה לשמצה facetune. "הקולקציה היא אימון בסוריאליזם פוסט העידן הדיגיטלי. או לפחות טייק "פסיכי" על הז'אנר (נסו להבין לעומק את ה-Metaverse, NFT או קריפטו ותראו איך זה יהפוך אתכם לפסיכים)."

אך בעוד רבים מהמבקרים ראו ביקורת מסקרנת ונוקבת אני עדיין שואלת למה?

למה מעצב כמו ג'ונתן אנדרסון צריך להעלות על המסלול עיצובים שלא היו עוברים ביקורת בשנקר? בפרק האחרון של הפודקאסט שלנו, סיידנוט, דיברנו על כך שה-Metaverse תהיה אחת המגמות שתשפיע על 2022. אבל לא ידעתי שהיא תוכיח את עצמה לשלילה כל כך מהר. אז האם הלצה על מגמה מתפתחת שווה קולקציה שגורעת מהרקורד המופתי של מעצב כה מוכשר? בראיון מקדים לחשיפת קולקציית ה-ready to wear 2022 לנשים צוטט אנדרסון בווג אומר שמהמגפה צריך לצאת אחרת. "אני חושב שזה הזמן להתנסות. אם אנחנו מתכוונים לעשות ריסט אחרי התקופה הזאת אנחנו צריכים לקחת רגע ו'ללדת' אסתטיקה חדשה. להתחיל מחדש." אבל אני אומרת שלא חובה, כלומר אז, הייתי בעד. אבל אחרי מה שראיתי שלשום התחרטתי. טישרטים עליהן מודפסות פניהם של הדוגמנים הפוך נראו כמו שעשוע זול. סטיקלייטים בקצוות של מעיל נראים כמו מופע מחול של כיתה ו'. וחורי הביוב? מי יודע בכלל מה המטרה של זה מעבר להטרלה?

 אז נכון שאני יכולה לסמן פריטים בודדים ולהגיד יש פה משהו סוריאליסטי מעניין. אבל סך כל החלקים יחד נראה כאילו נגמרו לו הרעיונות הטובים אחרי שניצל אותם לאותה אמירה בדיוק שהעביר גם בעיצוב קולקציית הגברים למותג שלו (שיצאה קודם וגם הייתה… סבבה). והנה יצא לי הביקורתיות שלא רציתי להוציא. אבל חשוב לי לציין שאני אוהבת את ג'ונתן אנדרסון. ואני מזמינה אתכן.ם לכתוב לי ולהסביר למה אני טועה. כי אני אשמח לשמוע ממישהו שאולי כן הבין מה קרה שם…

Translate