ממש עוד רגע וקולקציות הגמר של הסטודנטים במחלקות השונות לעיצוב אופנה בארץ יזכו לראות אור. שנייה לפני פגשנו אותם והתרשמנו מהתהליך והדגמים הסופיים. שמענו איך הייתה חווית היצירה והבאנו לכם הצצה ראשונה לסקיצות של קולקציות. היום נציג לכם 4 קולקציות שיוצגו ביום שלישי הבא בערב בתצוגה של בוגרי המחלקה לעיצוב אופנה באוניברסיטת חיפה.
קולקציית "RelationShop" של בוגרת המחלקה שקד הרוש.
מהו הסיפור מאחורי הקולקציה?
"הקולקציה מדברת על יחסי אהבה כצריכה באפליקציות ההיכרויות. היום אנחנו יכולים להזמין דייט בלחיצת כפתור, בדיוק כמו שמזמינים חבילה מאסוס או משלוח של סופר עד הבית. אפליקציות ההיכרויות מתוכננות כביכול למציאת אהבה , אך יש להן אינטרס שלעולם לא נצא ממנה. שנתמכר לריגוש, לסיפוק הרגעי ולמבחר האינסופי המוצע בה.
השיטוט באפליקציות אלו הוא מעין שופינג דרך חלון ראווה דיגיטלי, בו האנשים הופכים למוצרי מדף מפתים ביותר, ונותר רק לבחור , ממש כמו ברכישת מוצרים בסופר. הקולקציה עוסקת בהשטחה והחפצה של האהבה בעידן הדיגיטלי המבוסס על תנאי צריכה וסיפוק מיידים ולוקחת השראה בצורה הומוריסטית מעולם הסופרמרקט, עולם הדייטים וכמובן, אלמנטים פופולריים מתרבות הצריכה."
מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?
"הדגם האהוב עלי בקולקציה הוא ללא ספק הדגם "thank you for shopping". הוא מורכב מחולצה מכופתרת, מעליה שרוולי טישרט, ומעלייה גופיית שקית בהדפס של שקיות סופרמרקט עם הכיתוב. הדגם הזה הוא הכי אני ציני, הומוריסטי, שמח וצבעוני. הוא משלב בתוכו אלמנטים גבוהים ונמוכים. פשטות ותחכום. לדעתי הוא ממחיש בצורה הטובה ביותר את סגנון העיצוב שלי. עבדתי עליו קשה, הדבקתי אבן אבן. הגזרה של הג'ינס הייתה מורכבת ביותר והורכבה מ-21 פאנלים שיצרו את המראה התלת מימדי. זה לא היה פשוט אבל אני מרוצה מאוד מהתוצאה."
מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה?
"אני חושבת השנה הזו הייתה מאתגרת לכולנו, התחלנו בקורונה ומסיימים בעיצומה של מלחמה. זה היה קשה מאד לנסות לחזור לשגרה ולעשייה בתקופה הזו. החלק הכי מאתגר היה להיות מרוצה ממנה. אני פרפקציוניסטית וזה משחק כאן לטוב ולרע. אני יכולה לשבת ולפרום שעות כי לא אהבתי משהו אבל בסוף אהיה הכי מרוצה בעולם. זה גרם לי לרצות לבצע שינויים בדגמים אחרי שהם כבר מוכנים אבל באיזשהו שלב צריך להתחיל לקבל החלטות חד משמעיות, לקפוץ למים ולעשות את הכי טוב שלך. לסמוך על עצמך ועל מה שלמדת במהלך התואר."
קולקציית "מות האסקפיזם" של בוגרת המחלקה נועה גריצר
מהו הסיפור מאחורי הקולקציה?
"במהלך הקיץ, תחילת שנת הלימודים חשבתי הרבה במה אעסוק בפרויקט. היו לי הרבה רעיונות ובסוף כשפרצה המלחמה הבנתי שכל הרעיונות שהיו לי עד עכשיו לא רלוונטים. מאוד בער בי מה שקורה במדינה, לא יכולתי להתעלם מזה. כל נושא שניסיתי לחקור איך שהוא הגעתי למלחמה. כך בסופו של דבר בחרתי להתמקד דווקא בילדים ואיך הם חווים מלחמה. בתור אמנית ומעצבת אופנה רציתי לבטא את התחושות שלי מהמצב במדינה, להאיר עוד נקודה על עולם הילדים ,של הדור הבא , איך יראה העתיד."
מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?
"הדגם האהוב עליי בקולקציה הוא דגם העננים. הוא מורכב מחצאית טוטו, סווטשירט, כרית על הראש וכנפיים בהדפס עננים. לו מתלווה סווטשירט ענקי המוחזק עי הדוגמנית בהדפס עננים בצבעים מנוגדים אדום ושחור. אני אוהבת את הדגם הזה כיוון שעבורי השמים והעננים הם סימן לחיים, שלווה, תקווה. כמו הילדים שעבורם הכל נעים ,קל ,חופשי ומשמח. מנגד הסווטשרט שבו נוצר בצבעים מנוגדים ומסמל את ההרגשה אחרי ה-7 באוקטובר. אני באופיי שמחה מנגד אחרי ה-07.10 נולדו חששות, שאלות וסימני שאלה."
מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה?
"הנושא מורכב. רציתי להסביר ממספר זוויות ממה שעברו הילדים מנקודת המבט שלי. איך היה לפני ואיך אחרי. לאגד את כל המידע ששמענו ולהנגיש לעולם הילדים. בהתאם הדגמים שלי מאוד עמוסים בפרטים, טכניקות וחומרים. כמו עומס המידע שגלש ברשתות בזמן אמת. ניסיתי לקחת את הבלגן ולעשות משהו הרמוני.
לשם כך השתמשתי בהרבה טכניקות. קווילט, טאפטינג, שיבוץ ויצירת גזרות עם צלליות גדולות. היתה חשיבה על כל פרט שיסמל את הנושא. שמתי דגש מיוחד לנפחים. בעולם הילדים הנפחים של הדגמים מסמלים דברים מפחידים. מלחיצים והגודל שנוצר הופך מאיים בהתאם."
קולקציית "transformnature" של בוגרת המחלקה ליליאן רוק
מהו הסיפור מאחורי הקולקציה?
"בפרויקט שלי אני מציעה פתרון להתמודדות עם תופעת האופנה המהירה ע״י פיתוח של בד בר-קיימא ומתחשב בסביבה. האופנה המהירה יוצרת פסולת טקסטיל משמעותית בשל האיכות הנמוכה ותוחלת החיים הקצרה של הבגדים. הרעיון שלי מעורר חדשנות ומודעות סביבתית, ומציע פתרון ע״י ניצול פסולת אורגנית קיימת ליצירת בד עמיד וידידותי לסביבה. בפרויקט אני מציעה שימוש בגרעיני אבוקדו כחומר גלם מרכזי. הבד בעל יכולת התפרקות הודות לחומרים הטבעיים שממנו מיוצר. בנוסף, השילוב עם סיבים טבעיים כמו פשתן תורם לעמידות המוצר, אך אינו פוגע ביכולת ההתכלות שלו."
מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?
"הדגם האהוב עלי הוא הדגם של החולצה העשויה מפרחים טבעיים ומשולבת שרוולים ארוכים העשויים מחוטים ורודים. הצבע הורוד התקבל בשל שימוש בצבע הטבעי של הסלק. החצאית, שמשתלבת באופן מושלם עם החולצה עשויה מהחומר החדשני שפיתחתי. בעזרת חומר זה ניצלנו פסולת אורגנית של גרעיני אבוקדו ועוד וחומרים טבעיים אחרים. בנוסף, ע״י פעולה קטנה החצאית יכולה להיות גם תיק ענק! בעזרת דגם החצאית, להמחיש את ההרמוניה בין שינויי האקלים לבין יכולת הטבע להסתכל לשינויים הללו."
מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה?
"האתגר הכי גדול היה ניהול הזמן ויצירת החומר. לקח לי הרבה זמן לפתח את העור הטבעי, וניסיתי יותר מ-30 פעמים עד שהגעתי לתוצאה שרציתי. בנוסף, אני צריכה לדעת את כמות הבד המתאימה כדי לדעת את האורך המדויק לקולקציה."
קולקציית "בגדי פלאות" של בוגרת המחלקה דניאל פדידה
מהו הסיפור מאחורי הקולקציה?
"אחד המאפיינים של עידן התגליות הוא "חדר הפלאות" Cabinet de Cariosite's. חדרים אלו היו פופולריים במאות 16-18 והציגו נפלאות מעולם הטבע ומעשי ידי אדם שהגיעו מעבר לים. הרעיון של תמהיל של חפצים שנועד לעורר, לשעשע ולשמש כנושא שיחה בסלוני התקופה, מתורגם באופן טבעי בקולקציה לעיצוב מקסימליסטי.
נגיעות אישיות, כמו מזכרות משמעותיות ומזכרות מנסיעות, מעניקות חומר פנימי של שכבות תוך כדי נטייה לוויגנטים בלתי צפויים ומפתיעים. הקולקציה משלבת בתוכה מודרניזם ובארוקיות וכוללת שפע של טכניקות מסורתיות וחדשניות. חיתוך בלייזר, דפוס משי, הדפסה בתלת מימד. קראפט מסורתי וטקסטילים מפותחים בעבודת יד."
מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?
"הדגם הלבן מבד אורגנדין. דגם המורכב מארבעה חלקים. חלק עליון, המחבר בין המחשוף לשרוולים, מעין טופ בצורת קופסא חצאית מקסי ומתחתיה תחתון גבוה מבד ברוקרד. בכל אחד מהחלקים העליונים בדגם נפתחות דלתות ומתוכן יוצא טקסטיל מפתיע ומשמח בעבודת יד. אני מרגישה שיש בדגם הזה את הקסם שהיה בחדר הפלאות."
מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה?
"החלק שהכי אתגר אותי הוא תהליך עשיית הטקסטיל. מהחשיבה והתכנון בתוכנות ועד לתפירה ידנית של שכבות מרובות של בד."