ביום רביעי הקרוב (5.7) תתקיים תצוגת הסיום של המחלקה לעיצוב אופנה בויצו חיפה. נשלחתי קצת לפני כדי להכיר את הסיפורים שמאחורי הקולקציות של הסטודנטים הנרגשים, לשמוע קצת מעבר ולהציץ על הקולקציות שעומדות לצאת…
קולקציית "שעשני אישה" של הבוגרת אדר הוכולד
מה הסיפור מאחורי הקולקציה?
"הפרויקט שלי עוסק בפמיניזם דתי. אני באה מבית דתי, עברתי בכל המסגרות של החינוך הדתי. ובתהליך ההתבגרות שלי התחלתי לגבש מול עצמי את הזהות האישית שלי גם בפן הדתי, מה ההשקפות שלי? תוך כדי התהליך נחשפתי לתנועת הפמיניזם הדתי. תנועה שהמטרה שלה לקדם נשים במרחב הדתי, תוך מחויבות להלכה. חקרתי לעומק את התנועה והבנתי שלמרות שכבר נעשו הרבה דברים, יש עוד מקומות שאפשר לפתח אותם מבחינת הנוכחות הנשית במרחב הדתי הציבורי. בקולקציה אני מציפה את התשוקה הפנימית שלי והרצון שלי לשותפות נשית אמיתית אקטיבית במרחב הדתי הציבורי. ובנוסף אני מציגה את הקונפליקט, כי מצד אחד אני רוצה לשמור על הגבולות של ההלכה, ומצד שני אני רוצה למתוח את הגבולות כדי שאני אוכל להרגיש בנוח ושותפה".
מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה?
"לאחר המחקר שהיה עמוק יסודי ומקיף, לתרגם את זה ויזואלית למערכות לבוש. הרצון הוא שהדגמים יבטאו תחושות ורגשות וקשה להעביר זאת ויזואלית וזה החלק המאתגר ביותר".
מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?
"מאוד קשה לבחור דגם אחד אהוב כי כל דגם הוא אינדיבידואל. אני רואה את זה כמו פרק מתוך מזמור אחד גדול. אם אני כן צריכה לבחור אז הדגם של לוחות הברית. בחרתי בלוחות הברית ובכיתוב הרפיטטיבי "שעשני אישה" (הגבר אומר בברכות השחר ברוך שלא עשני אישה), אז בחרתי ללכת דווקא על ההפך, תודה לאלוהים שברא אותי אישה. ולבישת הלוחות עצמם מייצג בעיניי את הבסיס של ההלכה והקשר העמוק של האישה הדתית להלכה, לתורה ולמצוות".
איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לעיצוב אופנה בויצו?
"חוויה חיובית, מאתגרת, מעשירה. היה מורכב בתקופת הקורונה שתפסה אותנו ישר בשנה א' כשלמדנו הכל דרך הזום. ואני רוצה להגיד תודה למרצים שלי לאורך הדרך".
קולקציית "בתוך הרצף" של הבוגרת לי אור דביר
מה הסיפור מאחורי הקולקציה?
"הפרויקט שלי מדבר על החוויה של הילדים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, על חוויות שהם עוברים במפגש עם העולם בחוץ. יש לי שני אחיינים תאומים בני 5 ששניהם אובחנו על הרצף האוטיסטי, ואני חווה דרכם את הוויסות החושי שלהם, את הגירויים החושיים שנגרמים להם כתוצאה מאינטראקציה עם הסביבה. האחיינים שלי ממלאים אותי והפרויקט הזה קרה בשיתוף יחד איתם. מחוויות שהם חוו וניסיתי להבין מה קורה להם, ואיך זה משפיע עליי ועל הסובבים אותם".
מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה?
"נורא קשה להיכנס לראש של מישהו אחר ולהבין מה קורה לו. במיוחד של בן אדם שלא בדיוק יודע איך להסביר את עצמו. האחיינים שלי בתפקוד גבוה, אך גם בתפקודים שונים אני חושבת שאנחנו צריכים לדעת איך לגשת לזה וזה יהיה הרבה יותר קל. עם העבודה על הפרויקט הזה התחלתי להבין ולהכיל יותר מה עובר עליהם, וזה באמת הקל עליי באינטראקציה איתם".
מה הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?
"הדגם הראשון שעשיתי, הוא המנצח מבחינתי מההתחלה. הדגם הוא מלובד כולו שצבוע בכל מיני צבעים חמים. הוא משקף לי את ההצפה הרגשית שעוברת עליהם. גם בדרך יצירה של הליבוד עצמו. במגע עם הצמר והמים שיכול להוביל לגירוי חושי. כל התהליך של היצירה גרם לי להתחבר הרבה יותר. להבין מה מגע יכול לעשות".
איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לעיצוב אופנה בויצו?
"חוויה מדהימה. הכרתי פה חברות שהן משפחה ומרצים מדהימים. היה מאתגר בתקופת הקורונה אבל אני חושבת שזה חיזק אותנו וגרם לנו להיות סוליסטיות וללמוד לעבוד לבד. זה פיתח בי צדדים שלא הכרתי בעצמי".
קולקציית "פרו אייג'ינג" של הבוגרת אריג' הזימה
מה הסיפור מאחורי הקולקציה?
"הקולקציה שלי עוסקת בפרו אייג'ינג – קבלה והערכה של הזדקנות טבעית. הרבה נשים מתחילות בטיפולי בוטוקס היום בגילאים צעירים. ודווקא הפרו אייג'ינג תומך בקבלת הגוף שלנו כמו שהוא מתוך המחשבה שכל מה שקורה לו הוא חלק מהמסע וההיסטוריה של החיים שלנו."
מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה?
"היה לי מסע ארוך עד התוצאה הסופית של כל דגם מכיוון שכל דגם שונה אחד מהשני. אין קו אחד שמאחד את הקולקציה. הייתי צריכה לחקור ולהביא חומרים שונים לכל דגם. העבודה על הקולקציה הוציאה ממני דברים שלא ידעתי שיש בי, כמו ציור. יש דגמים שמורכבים ממש מציורים שלי על הבד. בנוסף אין גזרות בדגמים שלי, הכל לפי דיגום חופשי".
מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?
"קשה לי לבחור כי נתתי את כל הכוח שלי לכל דגם, אבל הדגם השלישי שמדבר על הצלקות כי שם באמת עברתי דרך שונה מהעבודה על שני הדגמים הראשונים. זה הדגם שממש ציירתי עליו צלקות".
איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לעיצוב אופנה בויצו?
"לפני התואר עשיתי הרבה קורסים בתפירה למשל, ולא ידעתי כמה שהתואר יכול עוד להוסיף וללמד אותי דברים. התואר נתן לי רקע ובאמת פרקטיות על איך עובדים בתחום הזה. הלימודים בויצו גרמו לי עוד יותר להתאהב בעיצוב, ופתחו את הדמיון שלי על איך להביא דברים חדשים לעולם".
קולקציית "אופנה מלאכותית" של הבוגרת אושרת פפיר
מה הסיפור מאחורי הקולקציה?
"החלטתי לקחת את הפרויקט שלי למקום של טכנולוגיה ועתידנות. כל העולם הלא ידוע שאנחנו נכנסים אליו, מאוד מרגש אותי ובעקבות זאת התחלתי לחקור את הבינה המלאכותית. רציתי להבין מה אני בתור מעצבת יכולה ליצור בעזרת הבינה המלאכותית. התחלתי ממחקר תיאורטי של 300 משפטים שהכנסתי לתוך כל מיני תוכנות של בינה מלאכותית. והמשפט שבאמת בזכותו יש לי את הקולקציה הוא – האם עולם האופנה יכול לרוץ ללא בני אדם? וכשראיתי את הקלט שיצא מתוך המשפט שלי, בעצם ראיתי סוג של פרעה. זאת אומרת חזרה לשחר הימים. מה שגרם לי להבין שבלי בני האדם הבינה המלאכותית לא יכולה לייצר כלום, משמע המקום שלי, כמעצבת, בטוח. מבחינתי אני רואה את זה כשיתוף פעולה מרגש ומרתק, עתידני וסוחף שיכול ליצור דברים חדשים וליצור את השינוי שאנו זקוקים לו."
מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה?
"ליצור את מה שאני רואה. החיפוש שלי היה כדי למצוא את הדברים שאני עוד לא ראיתי, משהו שיעשה וואו. שיגרום לאנשים לבוא, לפתוח את הבגד ולא להבין מה קורה פה. לשאול את עצמם- מי עשה את זה? ולמה? איך עשו את זה? ניסיתי ליצור מבחינתי תצוגה למוזיאון, לראווה".
מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?
"דגם הפרצופים, דגם בעל ארבעה ראשים מעבר לראש של הדוגמנית. במבט ראשוני על הדגם לא מבינים מה קורה פה. יש שני ראשים מקדימה ושניים מאחורה. יש שם צבעוניות מטורפת, ממש חצי ליצן וחצי פיסת אומנות ברמה הגבוהה ביותר והשילוב ביניהם הוא וואו, בעיניי".
איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לעיצוב אופנה בויצו?
"החוויה שלי הייתה כיפית ברמות. כל יום אני קמה עם חיוך. עיצוב זה דבר מטורף שהוציא את כל הטוב שבי, ואת כל המעניין. וגם את הדברים הרעים, שילוב של הכל. לא הייתי עושה שום דבר בלעדי המרצים המדהימים שיש לנו כאן במכללה. ראש המחלקה המדהימה שלנו, שחוללה פה שינויים רק לטובה. המורה העיצובית שלי מרינה מוחין ומור יוסף המרצה המדהימה שלי שליוותה אותי ביד נטויה וכלום פה לא היה קורה בלעדיה".
קולקציית "לידה מהכאב" של הבוגר נומיי הדבה
מה הסיפור מאחורי הקולקציה?
"אני מתנדב בעמותה בחברה הפלסטינית, שמסייעת לילדים שעברו סוגי אלימות שונים, והושפעתי מאוד מהסיפורים והכאב של הילדים האלה. זה גרם לי להתחבר למשפט שתמיד אני אומ ר- שכל אחד נולד לחיים האלה כדי למלא תפקיד מסוים. והתפקיד שלי הוא לעזור להם כמה שאפשר. בקולקציה רציתי לבטא את הרגש, הכאב והשברים שלהם."
מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? "האתגר הגדול עבורי היה להבין איך להביא לידי ביטוי את הכאב ואת הסבל שעברו הילדים ולהצליח לתרגם אותו ואת הרגשות לדגם דומם".
מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?
"הדגם האחרון הקולקציה, שיש עליו פרצופים שמחוברים ברקמה, ותפורים בחוט אדום. ממש רואים על הפרצופים את הפגיעה והשברים. הוא הדגם שעבדתי עליו הכי קשה מכל הדגמים. בניתי הכל מגבס בעבודת יד והצלחתי ליצור משהו שיצא מרגש שהיה לי."
איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לעיצוב אופנה בויצו?
"התחלתי את התואר בגיל מאוד צעיר. להיכנס לעולם האופנה בגיל כל כך צעיר זה להרגיש שאני יוצר את האופנה שלי ושל בני גילי. אני הבן היחיד והצעיר ביותר במחלקה שלנו והייתה לי חוויה טובה בלימודים. לראות את מה שאתה מדמיין בראש שלך הופך למציאות זה מרגש מאוד."